Foto's

Informatie

Over hoe een RAW-bestek ineens een bouwteam-achtig tintje kreeg


Van onze opdrachtgever, Gemeente Doesburg, kregen we het project Zomerweg Doesburg gegund. Een project op basis van een RAW-bestek. Het asfalt van de Zomerweg, Eekstraat en Nieuwe Eekstraat had een groot oppervlakkig schadebeeld. Gemeente Doesburg verwachtte dat op te lossen door het aanbrengen van dik asfalt en asfaltwapening. Een prima idee, maar wij vermoedden dat het echte probleem in de fundering zat die constructief niet meer voldeed. Dikker asfalt was dan niet de oplossing; de fundering moest worden verbeterd.


Samen met de gemeente besloten we om de onderliggende data van de bestaande fundering en asfalt opnieuw te benaderen. Daar rolden drie optimalisatiemogelijkheden uit. Een daarvan was het toepassen van AGRAC: Asfalt Granulaat Cementstabilisatie. We zouden dan het bestaande asfalt slopen en hergebruiken als gebonden funderingsmateriaal door middel van het toevoegen van cement.

AGRAC heeft in meerdere richtingen voordelen:

  • Als je het bestaande asfalt kunt hergebruiken hoeft je het niet af te voeren en zijn er dus minder transportbewegingen nodig.
  • AGRAC heeft een hogere stijfheid dan bijvoorbeeld hydraulisch menggranulaat of betongranulaat. Een direct gevolg daarvan is de dimensionering van de dikte van de asfaltconstructie: die hoeft minder dik te zijn, wat eveneens gunstig is voor het milieu.
  • AGRAC heeft door de bitumineuze oorsprong een hogere elastische waarde. Hierdoor kan het makkelijker spanningen / zettingen opnemen dan niet-bitumineuze en ongebonden funderingen.

De toepassing van AGRAC kent echter ook aandachtspunten:

  • Vlak nadat het materiaal is gemixt met het cement start ook de chemische reactie: de binding van cement – zand – water – steenslag. Om de AGRAC op een homogene manier uit te laten harden moet het uiterlijk binnen 24 uur na het doormixen worden afgedekt met een deklaag.
  • Bij warm weer gaan de bitumen ‘werken’ rondom de steenslag. Wanneer het dan weer afkoelt, gaan die steentjes met bitumen binden waardoor je harde stukken / platen krijgt aan het oppervlak van het AGRAC. De buitentemperatuur is dus bepalend voor de kwaliteit.
  • AGRAC is, gezien de best wel forse inzet van het benodigde materieel, niet altijd kostenefficiënt. Het wordt dan ook vooral toegepast bij langere tracédelen. De puzzel moet dus precies in elkaar passen om voor AGRAC te kiezen. Toevallig paste die op deze locatie heel mooi.

Eisen van de opdrachtgever

Gemeente Doesburg stond open voor een nieuwe aanpak, maar was duidelijk over de randvoorwaarden. Overtuigd van de voordelen van AGRAC gingen zij akkoord. Door deze techniek toe te passen kon dit project met minder milieubelastende processen en een kostenbesparing worden gerealiseerd met een gelijkwaardige kwaliteit en met een oplevering op de vooraf vastgestelde datum.

Ook behoefte aan een proactieve aannemer?

Als weg- en waterbouwer voeren we niet alleen uit, maar proberen we ook altijd met onze opdrachtgever mee te denken. Planmatig, constructief, over de toe te passen materialen en over de wijze van uitvoeren.  Van tender tot oplevering staat samenwerking bij ons op nummer één. Daarmee realiseren we een snellere oplevering, kostenbesparingen en meer kwaliteit in zowel omvangrijke als kleinere design & constructprojecten. Meer weten? Gewoon even bellen naar 0313-476 100 of mailen naar info@hoornstra-infrabouw.nl.

Meldingsformulier

Onze Opdrachtgevers

Hoornstra Infrabouw

Daarom Hoornstra

Kiezen voor Hoornstra is kiezen voor:
• Gekwalificeerde specialisten
• Gerichte oplossingen voor uw vragen
• Open en heldere communicatie
• Flexibel en snel werken
• Geen woorden maar daden

Contact opnemen

×